אמנות, יצירות אומנות, אמנים, יצירות אומנים, מוזיאונים - פורטל אולארט - www.all-art.co.ilמאמרים, כתבות - אמנות, שירה, ספרותאמנים - אומנים ישראלים | אמנות ישראלית - יצירות אומנות פיסול, ציור, איור, צילוםאומנות בלוגים | בלוג אמנות, ספרות, שירה, שיריםפורומים בנושאי אומנות, קהילות אמנותגלריות אמנות | חוגים, לימודי אומנות | מוזיאונים לאמנות | מעצבים - עיצוב - לוחותאירועים - תערוכות אמנות, אירועי אומנותבניית אתרי אמנים - פרסום אומניםאתרי אמנות - קישורים לאתרי אומנות, תרבות

דף הבית
בניית אתרים
חוגים ולימודי אומנות
פרסום אמנים חינם
כניסה למערכת
תיקי עבודות אמנות  - אומנות ישראלית - יצירות אמנים
הקמת תיק עבודות חינם
תיקי עבודות - דף ראשי
רשימת אמנים | אומנים
ציור | ציירים
איור | רישום
פיסול | פסלים
צילום אמנותי
זכוכית, ויטראז'
יודאיקה, אמנות יהודית
עיסת נייר
עיצוב גרפי
עיצוב פנים
עיצוב קרמי
עיצוב תעשייתי, מוצר
צורפות, עיצוב תכשיטים
פסיפס, מוזאיקה
אמנים מההיסטוריה
יצירות מפורסמות
מאמרים בנושאי אמנות
מילון מושגים באמנות
ספרות, סיפורת, סיפורים
שירה, פואטיקה, שירים
תולדות האמנות
תיאטרון, משחק, דרמה
לוחות ואינדקסים בנושאי אומנות
אגודות אמנות
אירועים ותערוכות אומנות
בתי דפוס
גלריות אומנות - כללי
חנויות אמנות
לוח דרושים
לוח יד שניה
לוח מודעות
לימודי אמנות, חוגים
חוגי ציור
עיצוב גרפי - גרפיקאים
עיצוב פנג שואי
עיצוב פנים, אדריכלים
עיצוב תכשיטים-צורפים
צלמים, צילום אמנותי
ספרי אומנות
תרפיה באמנות-מטפלים
אומנות - אתרי אמנות
פורומים, קהילות אמנות
מנועי חיפוש, פורטלים
אתרים שימושיים

   כניסה >> מאמרים >> פיתוח קול - מה הקטע? >>

פיתוח קול - מה הקטע?

אמנות, עיצוב - מאמרים וכתבות בנושא אומנות

מאת, טל שדאי , 27/2/2012

מה הבעיה לשיר?

תפתח את הפה ותוציא צליל.
אתה מזייף? אה, זו בעיה. אל תשיר, עזוב, זה לא בשבילך.
 
אז אולי זה היה ככה פעם...
אבל רבותי, ברוכים הבאים למאה ה21.
זה לא פשוט ללמוד פיתוח קול.
אבל כל אחד יכול!
 
נכון, יש את האנשים המוכשרים, שהיה להם המון מזל והם נולדו יודעים לשיר, נושמים נכון, מגיעים גבוה ומדוייק ואפילו מצליחים לשמור על הקול לאורך זמן בלי שיעורי פיתוח קול. אבל היום, גם הזמרים והזמרות הכי גדולים מחביאים בעליית הגג איזו מורה זקנה שעדיין מדריכה אותם מבחינה קולית.
פיתוח קול לא נגמר לעולם, תמיד יש על מה לעבוד, בין אם ללמוד דברים חדשים ובין אם לשמר את מה שכבר למדנו.
 
הבעיה העיקרית של לימודי פיתוח קול היא שזה אולי מדע מדוייק, אבל אי אפשר לראות אותו עובד.
רק לשמוע ולהרגיש. ואיך לומדים לעשות משהו בלי לראות איך עושים אותו? מתמטיקה אפשר לראות, בטח גיאומטריה. חומר עיוני אפשר לקרוא ולהבין, ואת כל מקצועות העיצוב, המחשב, ואפילו נגינה, אנחנו רואים ושומעים. אבל איך אפשר ללמוד להרפות את שריר הסרעפת?? איך לומדים להרים את גשר הלוע, לשיר מהראש, לשיר מהבטן, לשיר מהתחת...
 
זה לא מיקרי שרוב האנשים שמלמדים פיתוח קול יהיו בעלי סימפטומים שנפוצים גם אצל חולי סכיזופרניה. זה לא מקרי שהם ישתמשו לעיתים בתנועות ידיים מוזרות, תרגילי פרצופים מול המראה, או שיעור בצרחות.
ללמוד פיתוח קול זה ללמוד להפעיל את הגוף מבפנים, וכדי להפעיל שרירים שאתה לא רואה צריך להשתמש בדמיון.
אם בשיעורי גיטרה, או פסנתר למשל, המטרה שלנו לרוב היא לחקות את תנועות האצבעות והגוף של המורה, אז בפיתוח קול אנחנו מחפשים תחושה מבפנים. לא רגש, תחושה. תחושות שנוצרות מעבודת שרירים, ומהדהוד של צלילים בגוף. וזאת בדיוק הבעיה. לך תסביר לתלמיד שמולך שאם הוא מרגיש זמזום חזק באף, אז הוא בדרך הנכונה. שאם כואבת לו הבטן, אז הוא שר נכון, ושאם יש לו סחרחורת אז מזל טוב - הוא סוף סוף למד לנשום.
כמובן, שכל גילוי כזה אצל התלמיד מלווה בצהלת שמחה של המורה, שממש מזכירה את הצרחות של המשוגע עם הפיג'מה שמסתובב ברוטשילד. 
 
אז מה יש ללמוד בפיתוח קול?
זו שאלה שכדי לענות עליה נכתבו כמה וכמה ספרים בנושא. אבל אני אנסה בכל זאת לתמצת את התשובה לכמה משפטים:
בפיתוח קול אנחנו לומדים לא רק לא לזייף ולשיר נכון, לא רק לשמור על הקול לאורך זמן, אלא איך שולטים באופי הצליל שיוצא מאיתנו ובצבע שיהיה לו.
 
איך עושים את זה?
קודם כל, כדי לשיר אנחנו צריכים אויר. לנשימה שלנו יש קשר ישיר לאופי הצליל, ולשמירה על מיתרי הקול. כדי לשיר נכון אנחנו צריכים לנשום נכון בצורה שלא תיצור מתח בגוף או בכתפיים, כלומר נשימה סרעפתית. למי ששמע פעם את המושג "לנשום לבטן" או "נשימה נמוכה" אלו בעצם דרכים לדמיין נשימה נכונה. נשימה בה אנו שולטים בשריר הסרעפת אשר נמצא מתחת לריאות ואחראי על פעולת הנשימה, וכך שולטים בתנועת האויר הנכנס והיוצא מהגוף.
איך שולטים בסרעפת &ndash אתם מוזמנים לקבוע שיעור פיתוח קול כי הסיכוי להבין זאת מטקסט כתוב הוא כמעט אפסי. מה שכן, ברגע ש"ננשום לבטן" ונשלוט בסרעפת, הקול שלנו יקבל צבע יציב יותר בהרבה, וגם נוכל לשיר צלילים ארוכים, להגביר את הקול מבלי ללחוץ על המיתרים ולהגיע לצלילים יותר גבוהים ויותר נמוכים.
 
אחרי שלמדנו לנשום, צריך לשלוט במסעו של הצליל בדרך החוצה, ולכך יש המון גורמים משתנים. הראשון בניהם &ndash
איפה הצליל מהדהד?
לכל כלי נגינה יש תיבת תהודה &ndash בה הצליל מהדהד ומקבל עוצמה וצבע. לגיטרה יש את תיבת העץ בצורת שמונה, לפסנתר יש תיבת עץ אפילו יותר גדולה, שלא נדבר על פסנתר כנף. ככה גם כלי קשת, כלי נשיפה וגם כלי הקשה. גם אנחנו כזמרים צריכים לשלוט בהדהוד הקול שלנו, אבל לנו יש יתרון אדיר &ndash יש לנו כמה חללי תהודה ואנחנו יכולים להחליט באיזה מהם אנחנו רוצים להדהד יותר או פחות. בחלל החזה שלנו? בחלל הראש? בחלל האף? כל חלל שנבחר יעניק לקול שלנו צבע קצת שונה. לדוגמא: דוד ד'אור מהדהד המון בחלל הראש שנותן לו את הסגנון הקלאסי המאפיין אותו. לעומת הזמרת אדל, אשר משתמשת המון ב"קול חזה". מי שיקשיב שוב לאדל ישמע שהיא גם משלבת לא מעט הדהוד בחללי האף &ndash מה שעוזר לה להגיע לצלילים יותר גבוהים,  עם יותר עוצמה, ונותן לה צבע של שירת סול ובלוז.
 
אלמנט נוסף אשר משפיע על הצליל שלנו בדרך החוצה הם הלסת והשפתיים.
לצורת השפתיים שלנו ולאופן פתיחת הפה בכל הברה ותנועה יש חשיבות גדולה בשליטה על אופי הצליל שלנו. דמיינו לצורך העניין חצוצרת ג'אז. בתחילת המאה שעברה נוצר טרנד כזה של לחסום את פתח החצוצרה עם כובע. זה נתן אפקט כזה של סאונד חסום ומחוספס. אותו דבר אצלנו בפה. הצורה שבה נפתח את הפה משפיעה חד וחלק על אופי הצליל, על המבטא וגם עוזרת לנו לשמור על שירה בריאה. ברור לכם שלעומת החצוצרה, לשפתיים והלסת שלנו יש הרבה יותר יכולת משחק ולכן אפשר ליצור המון המון גוונים בקול.
 
עוד מרכיב אחד, שאולי אפילו הכי חשוב בנושא פיתוח קול ושירה הוא המצב הנפשי שלנו. הביטחון והדימוי העצמי, דיכאון או שמחה, הזדהות עם השירים וכו' משפיעים באופן ישיר על הביצוע שלנו, אבל זה כבר נושא למאמר אחר...
 
טל שדאי
אודות טל שדאי ורשימת מאמרים
פרסם מאמר >>    |    כניסה למערכת הניהול >>

חזור לדף קודם    |    חזור לתחילת העמוד

 
אודות | יצירת קשר | תקנון | הוסף למועדפים | הפוך לדף הבית | שלח לחבר | פרסום | עזרה |
all-art.co.il - אמנות, יצירות אומנות, תערוכות, חוגי אומנות

© כל הזכויות שמורות  2004-2012