אמנות, יצירות אומנות, אמנים, יצירות אומנים, מוזיאונים - פורטל אולארט - www.all-art.co.ilמאמרים, כתבות - אמנות, שירה, ספרותאמנים - אומנים ישראלים | אמנות ישראלית - יצירות אומנות פיסול, ציור, איור, צילוםאומנות בלוגים | בלוג אמנות, ספרות, שירה, שיריםפורומים בנושאי אומנות, קהילות אמנותגלריות אמנות | חוגים, לימודי אומנות | מוזיאונים לאמנות | מעצבים - עיצוב - לוחותאירועים - תערוכות אמנות, אירועי אומנותבניית אתרי אמנים - פרסום אומניםאתרי אמנות - קישורים לאתרי אומנות, תרבות

   כניסה >> ידע - מאמרים, כתבות אומנות >> תולדות האמנות >>  פול קליי


אמנות - מאמרים, כתבות וידע
- תולדות האמנות -

פול קליי Paul Klee רעיונות והגיגים חינוכיים כאמן ומחנך בהתייחסות ליצירתו אי מר מתוק  Insula dulcamara
מאת - נורית טנא, 12.1.2007 

חלק א'- רעיונות חינוכיים בעשייתו האמנותית של פול קליי  Paul Klee

 

פול קליי יליד שוויצריה חי בין השנים 1940- 1879 צייר וגרפיקאי, אמן יוצר ומחנך.

קליי גדל במשפחה מוסיקלית, בשנותיו הראשונות התלבט בין העיסוק במוסיקה לעיסוק בציור וכך כתב ביומנו:1.

 

"The conviction that painting is the right profession grows stronger and stronger in me"

 

קליי אמן עצמאי של המאה ה- 20, הנאמן לחשיבתו ויצירתו, במשך חייו שינה סגנונות תוך למידה עצמית מניסיונותיו השונים.

כמו לאונרדו דה- וינצ'י כך קליי היה כל העת מחוץ לזרם הראשי ולתאוריות שהיו בתקופתו, הוציא עצמו מהמרכז ומהמסורת האמנותית, כשלכתביו ולתיאוריות שלו חשיבות זהה עבור האמנות המודרנית כשם שהיו לכתבי דה –וינצ'י בתקופת הרנסנס.

קשה לשייכו ולהגדיר עבודותיו על פי זרם מסוים, עבודותיו נוגעות בזרמים וסגנונות שונים דוגמת: קוביזם, סוריאליזם, פוביזם, פרימיטיביזם, כשהכל מהול יחדיו בעשייה ציורית רב גונית, קליי השתמש בסוללת חומרים וטכניקות שונות, דוגמת : רישום בעפרון, צבעי מים, מוזאיקה, ציור בזכוכית ועוד, כשהקו והצבע השולטים.

בין השנים 1897-1918 כתב יומן, כתביו מהווים כלי חינוכי להצגת השקפתו האמנותית. וכך כתב ביומנו2:

 

I must now create alone, from the social point of view, my studies "are finished"

 

קליי נהג לומר לתלמידיו שהוא עצמו "ישלם", כלומר הוא למד מהוראתו שלו3  וכי על האמן לפתח כישורים דידקטיים ולהתנסות בעולם בטרם יצור משמעות אמנותית.

תשוקתו להבנת הידע העמוק ביותר של היקום, הזמן, החלל, כוחות גרביטציה והיחסים הצנטריפוגליים של הרס וקיום, הקוסמוס והאינדיווידואל, כל אלו לצד ערכים המפרשים את השגרה היומית של עשייה ציורית בשילוב חשיבה ופסיכולוגיה צורנית עכשווית.

לטענתו, האמן מייצר עבודה מדעית והחשוב הוא לתאר ממד או פרספקטיבה שבאמצעותה מתארים גבולות של חלל וזמן, יש להתבונן מחדש ביקום, כשהעולם אינו נראה לאלה העומדים מחוצה לו, אלא לאלה הרואים אותו מתוכו בנוף האינסופי, עולם משונה והיקפי לא סימטרי ובו חוקים מסוימים ,יש למצוא נתיב אשר באמצעותו ניתן יהיה לשבור את המציאות.

הזמן עבורו אינו כמסמן יחידת התקדמות, אלא בזיקה של לפני ואחרי בהתייחסות לאני בזמן, שום דבר אינו סטטי ומה שלפנינו יהיה בקרוב מאחורינו.

התיאוריה שלו כוללת חוקים וטכניקות בביטוי המציאות כפי שהדבר נגלה אליו במהלך עבודתו, תוך ניסיון להסבר ביטויה של המציאות בערכים אסתטיים.

קליי לא ממש התעניין באובייקט האמנותי, אלא כיצד לייצרו בגישה יצירתית והעצמאית, תוך ניסיונות רבים וחתירה לגילוי תאוריה.

לדבריו, יש צורך למלא את החלל המצוי אצל האדם באמצעות יצירה אמנותית, זהו תהליך של בניה בין הבנה ומודעות וחוסר מודעות של הקיום בזמן, במרחב ובעולם.

זמן וחלל מייצגים סובייקט ואובייקט, לפיכך מערכת הערכים היא אינסופית ואינה נשענת על האובייקט, אלא על קיומו של האובייקט בזמן ובחלל. כאשר לאובייקט אין התייחסות מעבר לכך, יתכן שהוא קיים ויתכן שאינו, מאחר ותמיד מדובר רק בהיפגשותם של קווים, נקודות ואפשרויות של מפגש בחלל ובזמן הרי שהאוביקט עשוי לההפך לאובייקט אחר, זו היא חידת חיינו הנגמרים בנקודה מסוימת, אך השאלה היא מנקודת הסיום למה ולאיזה אוביקט אנו הופכים להיות, המציאות היא מטמורפוזה שלעולם אינה נגמרת.

מטרת האנושות היא לשלוט ביעוד, להכיר, למצוא סדר ואת מקומו של האדם בתוך הכאוס של העולם ובסופו של דבר "להציל את עצמו".

קליי תר אחר אמיתות אבסולוטית ותשוקה נואשת למצוא ערכים מתודולוגים שיוכלו לתת לו הכרה מלאה של כל רגע.

 

לטענתו, הכרחי צימצום איסוף התופעות המדידות הממלאות את העולם ואת הקיום האנושי עד לנקודת צמצום מקסימלי ולמינימום שאינו משתנה המציג איכות בה מצויים כל הדברים הקיימים, כאשר אלו מופיעים במדיטציה ובעבודת אמנות4.

בספרו ה"מחברת הפדגוגית" שנכתבה על ידו בשנת 1924 ופורסמה בבאוהאוס ב-1925 מוצגות מספר מתודות לימודיות שפיתח.

קליי הציג את בעיית מציאת השפה הציורית שתביע תגובות, לדבריו, האלמנטים הציוריים מכילים מכשיריות המאפשרת לאדם ליצור עולם דמיוני של ניסויים המקבילים להשקפת עולם המציאות, כאשר במידה והאמן משתמש באלמנטים האלו באופן טהור הוא לא ימצא משהו שאינו קיים5.

 

על פי קליי, כל מקצב עובר דרך משמעויות ציוריות שחלקן מותאמות למקצב הטבעי למשל קצב הליכת האדם, קצב פעימות הלב או הנשימה וכן מקצב קוסמי הנקשר למעברי היום והלילה, מעבר שנים ועונות ויחסים של הירח לארץ.

קליי נהג לעמוד ברחבת הכיתה ולצייר על הלוח באמצעות ידיו, תוך שהוא מדבר על ההכרחיות של "נתינת כיוונים למערכת הצורנית"6. קליי רצה לפתח מקצב ריתמי, בניה ישירה נראתה לו כמו קיצור דרך (זאת בניגוד לקנדינסקי אשר נתן משקל לבניה הציורית) קליי  חיפש סדר יסודי שיוביל את הבניה לאחר שמצא אותו, כאשר יסוד זה מאכלס בתוכו עולם מורכב ועשיר7.

 

קליי הדגיש את חשיבות הקו, המשטח והמקצב. המעבר מנקודה לקו למשטח, כשהדבר במונחים של בניה, מקצב ופרופורציות וקיומם של שלושה ממדים: הספירלה, העיגול והחץ ומכאן ההכרה בכך שישנם עוד מצבים של שיווי משקל הנוצרים באמצעות טרנספורמציה מעבר ממשהו סטאטי למשהו דינאמי8.

 

לאחר מלחמת העולם הראשונה לימד קליי בבאוהאוס, להשקפתו ישנה חשיבות רבה ללמד אחרים ללכת בעקבות הדברים שאינם נראים, יש לחקור את הממד שאינו ידוע, לאחוז ידיים וליצור שרשרת אנושית, זו דידקטיקה סנטימנטלית הנוגעת בהתנהגות האנושית.

קליי דגל בציור כתהליך של חקירה, גילוי, הפתעה והציג תרגילי חקירה שונים לסטודנטים. דוגמת: הצגת חפצים וחומרים שונים שאין להם כל קשר לאמנות, חקירת החפצים ועמידה על טבעם, הבנת שימושם הייחודי והצעות לגבי שימושים שונים יוצרת תחושות חדשות של פליאה, הנוצרת מלמידת החומרים עצמם. השילוב בין הפליאה לבין הצורך בהסבר הוא המגרה את האקט הציורי הראשוני, החפצים השונים המונחים יחדיו הפכו לחקירה ציורית תוך פיתוי ליצירת קומפוזיציה בין החומרים השונים וכך נוצר יופי חדש המכיל לא רק ערכים ויזואלים חושיים (צבע, אור וקו) או ערכים של חוש המישוש (סטרוקטורה), אלא גם כבוד והכרה בטבעם.

כאשר סטודנט מתחיל מחומר קיים - חפצים, העבודה תכיל שילוב אשר יוביל למישור רוחני ועניין זה ימצא דרך לביטוי ויזואלי באיזו שהיא בניה, יווצר תוצר המגיב לאתגר החפצים היומיומיים.

הניסיונות עשויוים להביא לאקט אמנותי כשלאחריו מתגלות משמעויות ציוריות חדשות. חומר וחפץ הפכו לשורשי הצורה שממנה הדימוי צמח אפילו בציור האלמנטרי ביותר הבסיסי ביותר:

 

"Don’t think of form, but forming, not form as a final appearance, but form in the process of  becoming, as genesis"9

 

ההתייחסותו לציור כמעבדה, פעילות האמן עליה להיות מכוונת לשינוי דברים ולשינויי צורה במשמעויות ציוריות, הפיכת דבר חסר חיות לחיים באמצעות היצירה, יש לשחרר חפצים וחומרים ממצבם חסר החיים ולהפוך אותם למשהו תקשורתי.

 

אחד מיסודות הוראתו, שאין לסמוך על צורות של רדי מייד, כיוון שצורות רדי מייד לטענתו הן תוצר מתקדם של חקירת האוביקט בינו לבין עצמו לבין אחרים ואין אפשרות להתחיל מהסוף אלא יש להתחיל בניתוח התחלתי, על האמן להיות בתוך עצמו ולהתחיל בדבר הקטן בשילוב פעילות ממשית:

 

"You will never achieve anything unless you work up towards it, You can`t break in halfway through the process, and least of all cant you start with a result ,You must start at the beginning, Then you will avoid all trace of artificiality, and the creative process will function without interruption."10

 

כמו כן, קליי הטיף לעקרון החסכנות- הפרימיטיביות:

 

"The total impression is then rooted in the principle of economy: to derive the effect of the whole from a few steps."

If my works sometimes produce a primitive impression, this primitiveness" is "explained by my discipline, which consists in reducing everything to a few steps. It is no more then economy, that is, the ultimate professional awareness."11

 

קליי התעניין בפשטות :

 

For in art, everything is best said once and in simplest way"12

 

כמו קנדינסקי, גם קליי העריך את הציור פרימיטיבי ואת ציורי הילדים, הוא התעניין בחופש הרב צורני שלהם בהפקת צורות וסימנים וכיבד את התמימות והישירות שבעבודתם ולפיכך דרש להתבוננות וללמידה מציורי ילדים:

 

"Do not laugh, reader! Children also have artistic ability, and there is wisdom in their having it! The more helpless they are, the more instructive are the examples they furnish us, and they must be preserved free of corruption from an early age"13

 

תשוקתו לצייר כאילו זה עתה נולד ומטרתו ללמד את האמן לשכוח מכל מה שעשה לפני כן, לחתור לסובלימציה של אישיותו דרך ביטול עצמי ובמילים אחרות עליו למצוא סיבה עבור העשיה שאין לה שום קשר עם הרצון ליצור "אמנות" ועליה להיות מקושרת לחומרים ולתוכן שלהם לתת להם את יצירת ההשראה ומכאן היצירתיות, יש להסתכל על חומר ואחר כך להסתכל פעם נוספת, יש לנתח ולהשוות בין חומרים לחקור, לגלות ולהוכיח.

 

נושאי עבודותיו מנכסים נושאים שונים: בוטניקה, פיסיקה, חשיבות המילה, מוסיקה, חלומות, מיתוסים ואגדות. קליי רצה לצייר דברים שמעבר לנראה בעולם המציאות, ב-1920 קליי כותב:
 

"Formerly we used to represent things visible on earth,

things we either liked to look at or would have liked to see. Today we reveal the reality that is behind visible things, thus expressing the belief that the visible world is merely an isolated case in relation to the universe and that there are many more other, latent realities ..."14


ציוריו מכילים סמלים וסימנים ואינם נובעים מצפייה ישירה בטבע, אלא מתוך הסתכלות פנימית, הציור לדעתו אינו חיקוי, לא שיקוף הקיים אלא מראה ללב:

 

"I am not here to reflect the surface (this can be done by the photographic plate) ,but must penetrate inside. My mirror probes down to the heart."15

 

לימוד האנטומיה בעיניו כאמצעי ולא כמטרה, אין שאיפה לחיקוי:

 

"I still want to learn anatomy. But that is more a means than an end"16

 

פעולת הציור משמשת כר למימוש עצמי כאינדיווידואל, כשהציור עצמו הוא משני:

 

"The main thing now is not to paint precociously but to be or, at least to become an individual"17

 

קליי אינו מוצא עניין בציור הטבע על פי מוסכמות, אלא בשילוב היחסים בינו לטבע:

 

"I know the disparity between my inadequate resources and nature"18

 

חוויות ראית הטבע מתורגמת לשפת האמנות לממד אחר של העולם, הולדה חדשה של הטבע באמצעות הציור. קליי מדבר על חשיבות ההימצאות הטבע, מצב בו מועברים לתוך הממד הציורי ונסים מתרחשים, הציור משקף את הטבע בנצחיותו:

 

“Classes should be held on holidays, away from the school buildings, out of doors under trees, with animals, on rivers or on mountains, in the sea"19

 

קליי מעוניין בסגנון ציור המשלב רישום קו וצבע:

 

"This is the style that connects drawing and the realm of color, a saving transfer of my fundamental graphic talent into the domain of painting" 20

 

הקו כאלמנט עצמאי:

 

"A work of art goes beyond naturalism the instant the line enters in as an     independent pictorial element"21       

 

קליי התייחס לנקודה המציירת קו הנע בחופשיות, קו מטייל שהוא הסוכן של הנקודה:

 

“Movement is the basis of all becoming. When a dot becomes movement and line, time is involved- a work of art is built up, piece by piece. Just like a house. Scene of the action: time. Character: movement.."22

 

קו אקטיבי עשוי ליצור צורה, הדבר משלב עניין של תנועתיות הקו הופך לעניין דמיוני וקיומו כאידאה בפני עצמו יש לו כוח משפיע כאשר מספר נקודות יוצרות צורה, כל אלו הופכים כמשטח לבניית הקומפוזיציה.לדעתו מגרעת הציור הנטורליסטי הינה שאין מקום לקו:

 

"The chief drawback of naturalistic kind of painting-is that it leaves treatment"23  for linear  no room capacity

 

ב-1914 לאחר ביקורו בטוניסיה קליי שב לארצו, נרגש מעצמת האור והשפעתו ומכאן החל כותב בחשיבות והשפעת הצבע כשיצירותיו הבאות מדגישות את התייחסותו החדשה והמודגשת לצבע עצמו. הצבע כמו הקו מעסיק את קליי,  במשחקו עם ערכי אור הוא מגיע לכל סקאלת הצבעים, יכול ליצור תנועתית צבעונית באמצעות המעבר בין צבע אחד לשני כשלטענתו הצבע והוא חד הם, וכך כותב קליי:

 

"Color possesses me .I don’t have to pursue it .It will possess me always, I  know it. That is the meaning of this happy hour: Color and I are one. I am a painter"24

 

התייחסותו אינה לצורה המוגמרת, אלא ליצירת צורה וכך אמר לתלמידיו:

 

Don’t think of form but forming. Stick to the main road, to presevig

unbroken the continuity with your original idea"25

 

קליי שאף שתלמידיו ישכחו מהפרטים והאלמנטים הציוריים ויחשבו על דברים נשגבים יותר, דימוי אשר יביע את האיחוד מעבר לעיצוב.

כמו כן, התייחס למשמעות הציוריות ככוח מעשי פרודוקטיבי, כוח עצמאי הצומח ובמהלך תהליך הצמיחה הדבר מוביל לאמירת משהו חדש26. כשהמעמד הגבוה ביותר היא עבודת האמנות עצמה שהיא גם כן תוצאה של צמיחה שכלית.

קליי מדגיש את חשיבות התנועתיות והזרימה כשהוא מביט ומבחין בתנועה המצויה בטבע, האדם בתנועתו מפר את האיזון, עניין זה הופך למקצב מאחד של תנועה, הליכה, ריקוד, כל אלו מבטאים את תחושות הגוף. במילים אחרות כאשר האמן מתחיל לבנות מבנה המורכב הוא חש באיזון אובד ובדחפים שונים עד שהוא מניח את האבן האחרונה, כזו היא שיטתו של קליי: להשיג משהו בתנועה ואז לתת לו לנוח27.

לסיכום, קליי איש אשכולות, אמן חושב לומד ומלמד, עצמאי ומתנסה ללא הרף, מורה רב גוני שאינו הולך בתלם, ביומנו כתב על התכונות החיוניות שיהיו לאמן וכך הוא בעצם מציג עצמו כאמן סקרן, רב פעלים:

 

"All the things an artist must be : poet, explorer of nature, philosopher!

28" and become a bureaucrat as well by my compiling a large, precisea

 

 

ב'- הדגמה לעקרונותיו בניתוח ציורו "אי מר מתוק" Insula dulcamara 

 


פול קליי - "אי מר-מתוק", Insula dulcamara ,שמן על נייר עיתון מודבק על יוטה, 1938           
                                   להגדלה >>

בשנת 1938 כשנתיים לפני מותו, קליי היה נתון במצב חולי קשה, בשנה זו  בפרץ בעשייה של כ-489 עבודות וביניהן יצירה זו.

בתקופה זו ציוריו מצוירים בפורמטים גדולים, כשהנושאים המטופלים עוסקים בגורלו האישי ובמצב הפוליטי בגרמניה ואף על פי כן הם גדושים בהומור ובחדווה, קושי לצד קלילות כך מבקש הוא לתאר את החיים.

 

כותרת הציור מורכבת מהמילים הלטיניות: מתוק=dulcis  ומר=amarus .

הכותרת מעידה על סכסוך פנימי בו היה שרוי באותה עת, קליי נהג לתת תשומת לב לכותרת הציור כחלק אינטגרלי מיצירתו. בתחילה רצה לקרוא לציור זה בשם ה"אי של קליפסו" על שם אותו מיתוס הומרי, כאשר הקונטורים השחורים כקווי החוף, הקו המתפתל היורד ועולה כשחף ואילו הצורה המצויירת למעלה היא כסירה השטה וכך הציור מתאר את האביב בו אודיסאוס משייט לו בין גלי הים בדרכו לעבר אתיקה, הצבעים אביביים, ירוק של מאי, ורוד של פריחה וכחול של השמיים כשהפנים בציור הן פניה העצובות של האישה הנבגדת קליפסו.

לבסוף החליט קליי כי הוא אינו מעונין כי יצירתו תיתפס כפשטנית וסיפורית מדי ועל כן בחר בכותרת "אי מר- מתוק". 

קליי הכניס רב ממדיות בציור, נושא החלל והזמן בעולם הנראה והבלתי נראה, רעיונות אלו כאמור העסיקו אותו רבות והוא ראה בהם מטרה עליונה.

הנוף הפסטלי מתמזג עם מים, צמחים ופרחים, יחד עם זאת קווי הקונטור השחורים עבים וחדים מחבלים באידיליה המתבקשת, כשהפנים הלבנות במרכז מסמלות את המוות. ייתכן כי הן מבטאות את תחושותיו הקשות בזמן מחלתו וכן אכזבתו מעולם מהמלחמה הקיימת.

 

בשנת 1938 כותב קליי מכתב לכלתו ובו מביע במילים את המחשבות  והרגשות שהביע בציורו "אי מר-מתוק":

 

"העובדה שלא רק מאורעות קלים לעיכול יחדרו אלינו, אסור לה להרפות את ידינו. עלינו רק לקוות שגורמים כבדי משקל יוכלו לאזן כוחות אחרים...אין ספק שכך החיים מרתקים יותר מחיי בורגנות...על כל אחד ליטול משתי הקערות מן המר ומן המתוק...בזהירות ובתבונה איש לא ייפול קורבן לאשליה הגדולה".

 

מחלתו מאלצת אותו לפתח שיטת ציור חדשה ופשוטה יותר לביצוע עבורו, תנועתו הוגבלה והוא הבין כי הקו הדק המטייל שלו שאליו קרא כל העת בעשייתו אינו אפשרי יותר לגביו, כך שעבודותיו האחרונות דוגמת עבודה זו מאופיינות בקווים עבים שחורים, הקו המטייל הדק הופך לקו עבה וגס המשקף את מצבו הפיזי והנפשי הקשה באותה תקופה, וכך כתב בנוגע לקו המטייל שלו:

 

"You can see that a line can be very expressive, if you will let it be, if you will let it go on a walk."29

 

בציור "אי מר-מתוק" ישנו הקו הגס השחור לעומת הצבעוניות הבהירה המדגישה את גישתו החיובית של האמן לחיים, ייתכן שעל אף מצבו קיננה בו התקווה לשוב לאיתנו, כשהצבעים, הצורות והסימנים כל אלה שימשו אותו.

ציור זה מייצג את ששאף לבטא את תת ההכרה, מתן מציאות ציורית לפנטזיות וכן בטוי וייצוג  חקירת מודעות של קיום ומציאות מעבר לנראה, מודעות קוסמית של המציאות.

 


פול קליי - "אדם וחווה" ,שמן על בד, 1921                       להגדלה >>


פול קליי - "אגדת הנילוס" ,שמן על בד, 1937                 להגדלה >>

להשקפתו, כל דבר שאנו יודעים בנוגע למציאות מגיע אלינו באמצעות הפרדוקס, לא על ידי דימויים בודדים המופעים בעצמם באמצעות מערכת חשיבתית של ערכים נצחים, אלא דימויים חידתיים ומקוטעים של הקיום. במובן זה הקיום אינו קיים עוד בזמן המציאות יותר מאשר הדימויים עצמם ואין רגע בקיומנו שאינו ביטויה של המציאות30.

 

קליי לא ביקש לתאר את המציאות החיצונית כפי שהיא, אלא באמצעות האסוציאציה והדמיון .

הציור מבטא את התעסקותו ומחשבותיו בעולם מיתי לא ידוע, ספק היה ספק לא היה,  התייחסות זו מוצאת את ביטויה בנושאי הציור ובשמות הניתנים לציוריו, אין זו ראיה צרה ואישית, אלא נקודת מוצא של ראיה רחבה, ארכיטיפית, לדוגמא ציוריו : "אדם וחוה",1921 וכן "אגדת הנילוס", 1937. 

 

מצע הציור של "אי מר- מתוק" אינו קונבנציונאלי-נייר עיתון מודבק על יוטה. ברוח קריאתו לשימוש בחומרים שונים ולגילויים מפתיעים ושילובים ביניהם, הקוראים לרגש חדש ולמשמעות של עשיה האמנותית, לאורך יצירתו והוראתו בכתביו השונים מתאר קליי את מלאכת הציור כמעבדה לחקירה, יש להעז ולגעת ולגלות חומרים שונים ולחתור לעשייה בראשיתית כפי שהילד מתנסה בנסיונות שונים בפשטות טהורה ותמימה.

 

קליי אהב שימוש בסמלים ביצירותיו וציור "אי מר- מתוק" מדגים זאת - ישנו תמצות הטבע בצורות וויזואליות, לדוגמא, מופיעים חצאי עיגול בהתאם לתאורית הצורות של קליי, קווים אלו מייצגים את "האדמה" וה"מים", כאשר חלק מהסימנים המצוירים הינם מוטיבים המבוססים על צמחיה המעוררים את רעיון האי בזמן הפריחה.

הצורה המזוהה כפנים המביטות החוצה מזכירות את הראש הלבן בציורו:

מוות ופחד, Death and Fire ,שמן על בד, 1940.

 

העניין מוביל לפרשנות הצורנית כסמל של מוות, כמו כן הדבר עשוי להראות כסוג של נקודת משען של הסקאלה המתמשכת שבין המתוק למר.

 

 

 

 

פול קליי - "מוות ופחד" ,שמן על בד, 1940                      להגדלה >>

ישנם בציור סמלים אבסטרקטים המעניקים צורה למשטח הציורי במידת מה כמו קווי מחסום . כשהקווים השחורים החזקים לצד צבעוניות של שטחים נקיים יוצרים מקהלה רב קולית31.

על מצבתו של קליי נחרתו המילים שהיו ה"אני המאמין" שלו:

 

"I cannot be pinned down here and now, because I live as well with the dead as with the unborn. Somewhat closer to the heart of creation than usual, and still not close enough."32

 

על פי הצהרה זו, הרוח קרובה ללב היצירה ואין היא נאחזת בהווה אלא ממשיכה לנוע, הוא חוגג מסע זה בין מקומות בהם ביקר לבין מקומות רחוקים, כמוסים וממליץ לסטודנטים שלו לא להגדיר את היום, אלא להסתכל לכיווני הזמן השונים, הישג זה מוצא את ביטויו ביצירה "אי מר-מתוק" שאינה מצביעה על זמן נקודה מסוימת מוגדרת בזמן.

 

בעבודותיו האחרונות, על אף שהן מלאות כאב הן מבטאות אדם היודע כי סופו קרב ואף על פי יש בהן הרמוניה ואמירת ניצחון. 

 

הערות סיכום


1. Felix Klee , Editor. The Diaries of Paul Klee 1898-1918. University of California Press.

 Brekely and Los Angeles, 1964.p.35   .

2 . Ibid. p.136

3 . Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber . London.

 The master of the Bauhaus. p.80  

4 . Jury Spiller Editor. Paul Klee Notebooks -The Thinking eye. Lund Humphries.London .1961.p.13-15

5 ..Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber . London

The pedagogical sketchbook p.92    

6 . Ibid p.94

7 . Ibid p.95

8  .Ibid p.97

9 . Ibid p.98

10 . Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber . London.

The master of the Bauhaus.p.83    

11 . Felix Klee ,Editor. The Diaries of Paul Klee 1898-1918. University of California Press

Brekely and Los Angeles, 1964.p.237      

12 . Ibid p.244

13 .P.266 Ibid

14 .  Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber. London.

The master of the Bauhaus.p.88   

15 . Felix Klee , Editor. The Diaries of Paul Klee 1898-1918. University of California Press

Brekely and Los Angeles, 1964.p.122   

16 . Ibid p.124

17 .  Ibid p.119

18 .  Ibid p.290z

19 . Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber. London.

The pedagogical sketchbook p.109    

20 . . Felix Klee , Editor. The Diaries of Paul Klee 1898-1918. University of California Press

Brekely and Los Angeles, 1964.p.244       

21 . Ibid p. 232

22 . . Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber . London

The pedagogical sketchbook p.93     

23 . . Felix Klee , Editor. The Diaries of Paul Klee 1898-1918. University of California Press

Brekely and Los Angeles, 1964.p.232     

24  . Ibid p. 297

25 . . Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber . London

The pedagogical sketchbook p.98   

26 . Ibid p. 82

27 . . Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber. London

The pedagogical sketchbook p.102   

28 . . Felix Klee , Editor. The Diaries of Paul Klee 1898-1918. University of California Press

Brekely and Los Angeles, 1964.p.256     

29 . . Warner Haftman. The mind and work of Paul Klee. Published Faber and Faber . London

The pedagogical sketchbook p.100     

30 . Jury Spiller Editor. Paul Klee Notebooks -The Thinking eye. Lund Humphries.London .1961.p.11

31 .P.86  Hajo, Duchting, Paul Klee ,Painting music, , prestel, Munich, 2002.

32 .G.Disan Lazzaro, A study of his life and work. Fredrrick A. Praeger publishers. New- York

1957. p.232    

 

 

ביבליוגרפיה

 

Felix, Klee editor, The Diaries of Paul Klee 1898-1918, Brekely and Los Angeles, University of California Press,1964.

 

G.Disan Lazzaro Klee- A study of his life and work, New York,

Fredrick A.Praeger publishers,1957.

 

 

Hajo, Duchting, Paul Klee ,Painting music, Munich, prestel, 2002.

 

 

Jury Spiller, edited, Paul  Klee- Notebooks-The thinking eye, London, Land Humhries,1961.

 

K, Porter, Aichele, Paul Klee's pictorial writing, England, Cambridge university press, 2002.

 

Paul Klee, The nature of creation, England, published the Hayward Gallery Catalogue, 2002.

 

Werner, Haftman The mind and work of Paul Klee, London, published Faber and Faber,1967.

Chapter: The master of the Bauhaus p.76-91

The pedagogical sketchbook p.92-109 Chapter:

נורית טנא

<< חזרה - פרק תולדות האמנות

חזור לדף קודם    |    חזור לתחילת העמוד

 

       דף הבית

       מפת הפורטל

       אינדקס הפורטל

       חדש בפורטל

       פרסום אמנים חינם

אמנים - תיקי עבודות אומנים, מוזיאון ווירטואלי, ארט

      הקמת תיק עבודות חינם

      תיקי עבודות - דף ראשי

      רשימת אמנים, כתבים

      ציור | ציירים

      איור | רישום

      פיסול | פסלים

      צילום אמנותי

      זכוכית, ויטראז'

      יודאיקה, אמנות יהודית

      עיסת נייר

      עיצוב גרפי

      עיצוב פנים

      עיצוב קרמי

      עיצוב תעשייתי, מוצר

      עיצוב תכשיטים - צורפות

      פסיפס, מוזאיקה

מאמרים בנושא אומנות, כתבות וידע בנושא אמנות

      אמנים מההיסטוריה

      יצירות מפורסמות

      מאמרים בנושאי אמנות

      מילון מושגים באמנות

      ספרות, סיפורת, סיפורים

      שירה, פואטיקה, שירים

      תולדות האמנות

      תיאטרון, משחק, דרמה

לוחות - מידע בנושא אומנות

      אגודות אמנות

      אוצרים, אוצרי תערוכות

      אירועים, תערוכות אמנות

      בתי דפוס - הדפסות

      גלריות אומנות - כללי

      גלריות אמנים, אומנים

      חדשות אמנות

      חנויות אמנות

      לוח דרושים

      לוח יד שניה

      לוח מודעות

      לימודי אמנות, חוגים

      מוזיאונים לאמנות

      עיצוב גרפי - גרפיקאים

      עיצוב פנג שואי

      עיצוב פנים, אדריכלים

      עיצוב תכשיטים-צורפים

      עיצוב תעשייתי-מעצבים

      צלמים, צילום אמנותי

      ספרי אומנות

      תיאטרון, תיאטראות

      תערוכות אומנות-סקירה

      תרפיה באמנות-מטפלים

אמנות - קישורים לאתרי אומנות, תרבות ויצירה

      אומנות - אתרי אמנות

      פורומים, קהילות אמנות

      מנועי חיפוש, פורטלים

      אתרים שימושיים

 

 

אודות  |  יצירת קשר  |  תקנון  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  שלח לחבר  |  פרסום  עזרה  |  RSS - תערוכות אמנות, אירועי אומנות

 


פורטל אולארט  www.all-art.co.il
אמנות, יצירות אומנות, תרבות, יצירה, אמנים - יצירות אומנים

כל הזכויות שמורות  ©  www.all-art.co.il 2006-2007

אין להעתיק, להציג בפומבי, להפיץ, למסור לצד שלישי, או להשתמש בתכנים המתפרסמים באתר (לרבות מודעות, יצירות ומאמרים)
לכל מטרה, מסחרית או אחרת, שאיננה לשימוש אישי ופרטי
בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש ובכתב מבעלי הזכויות על תכנים אלה.