אמנות, יצירות אומנות, אמנים, יצירות אומנים, מוזיאונים - פורטל אולארט - www.all-art.co.ilמאמרים, כתבות - אמנות, שירה, ספרותאמנים - אומנים ישראלים | אמנות ישראלית - יצירות אומנות פיסול, ציור, איור, צילוםאומנות בלוגים | בלוג אמנות, ספרות, שירה, שיריםפורומים בנושאי אומנות, קהילות אמנותגלריות אמנות | חוגים, לימודי אומנות | מוזיאונים לאמנות | מעצבים - עיצוב - לוחותאירועים - תערוכות אמנות, אירועי אומנותבניית אתרי אמנים - פרסום אומניםאתרי אמנות - קישורים לאתרי אומנות, תרבות

   כניסה >> ידע - מאמרים, כתבות אומנות >> אומנים מההיסטוריה >> רפאל >>


רפאל (רפאלו) סנציו
1483-1520 - RAFFAELLO Sanzio

- ביוגרפיה -

ביוגרפיה     ציורים 1500-1505     ציורים 1506-1508     ציורים 1509-1517

ציורי קיר 1516-1519     שטיחי קיר 1515-1519     ציורים 1518-1519     רישומים

רפאל, (השם המלא, רפאלו סנזי או סאנטי) היה צייר ואדריכל איטלקי בתקופת הנרנסנס.  רפאל זכה להכרה בעיקר בשל המדונות ובשל הפסלים הגדולים ולתרכובות של הדמויות בווטיקן ברומא.   עבודתו הוערכה רבות בשל הבהירות, הצבע וההישג החזותי המשקף אידיאל ופאר אנושי. 

שנותיו הראשון  אורבינו

רפאל נולד לאב בשם גיוואנני סאנטי ומאגיה די באטטיסטא כיארלא, אימו נפתרה בשנת 1491.   עפ"י האמן והביוגרף של המאה ה - 16 Giorgio Vasari, אביו של רפאלו היה צייר לא מוערך במיוחד.    יחד עם זאת, אביו של רפאל סנציו היה איש תרבות ובעל השפעה על קידום האומנות בבית המלוכה של ארנינו.  הוא נתן לבנו שעורים והדרכה בציור עוד בהיותו כבן 11, לפני מותו בשנת 1494 וכן חשף אותו לפילוסופיה של המשפט.

אורבינו נעשה מוקד תרבותי במשך כהונתו של הדוכס Federico da Montefeltro שעודד אומנויות וטיפח אומנים בעלי כישרון ייחודי, Donato Bramante, Piero della Francesca Battista Alberti אף על פי שרפאל הושפע מאומנים מובילים בפלורנס { פירנצה} ורומא, אורבינו היווה  עבורו את הבסיס לרכישת המיומנות האומנותית.  יתרה מכך, החיוניות  התרבותית של העיר גרמה גירוי  לכישרונותיו הבלתי רגילים של האומן הצעיר אשר בתחילת המאה ה- 16, עוד לפני הגיעו לגיל 17. 

חניכות בפרוג'יה ((Perugia

שנת הגעתו של רפאל אל פגוריה אינו ידוע, אך ידענים מסוימים מעריכים זאת כשנת 1495.  הפעילות הראשונה של רפאל מתועדת ב - 10 לדצמבר, 1500.   עוד באותה שנה הוכתר רפאל כ"מסטאר" והורשה לעזור במשימה אומנותית שהסתיימה ב- 13 לספטמבר 1502.   מכך ניתן להסיק שרפאל הוכיח את כישרונו היוצא דופן מאחר ובין השנים  הוא קיבל עמלה משמעותית עבור יצירתו הכתרת הבתולה - Coronation of the Virgin עבור בית התפילה בכנסיית סאן פגוריה (צויר בשנים 1502-1503 וכעת במוזיאון הוותיקן).   בתקופה בה  האומן הגדול פרוג'ינו (Perugino)  ביצע את עבודת הפרסקו (ציור קיר) ב- Collegio del Cambio, בין השנים 1498 ל - 1500, מינה פרוג'ינו את רפאל כמנהל בסדנת העבודה, על מנת שירכוש ידע מקצועי.   בנוסף לתרגול המעשי, פרוגינו השפיע על רפאל גם בשלוות רוחו.  היצירה Giving of the Keys to St Peter, 1481-1482 שצוירה על ידי פרוגינו עבור בית התפילה של הוותיקן ברומא, המריץ את רפאל לעבודתו העיקרית  הראשונה נישואי מריה הבתולה-The Marriage of the Virgin (צויר בשנת 1504 ונמצא כיום בגלריה הררה, מילאנו).   השפעתו של פרוג'ינו נראתה בהדגשה בפרספקטיבה מדהימה בין הדמויות והאדריכלות, הרכות והנועם הייחודי של פסליו.  עוד בהיותו אומן צעיר הוא גילה רגישות רבה ושונה מהמורה שלו.   הנחתם ותנוחתם של הפסלים רכה יותר ומתמזגת בנוף האדריכלי, כל פסל מתמזג ברכות ביחס לפסלים אחרים, חופשי, הרמוני ולא פורמאלי.  הרכות והמתיקות של הפסלים וכן התאמה  ביניהם, מתאפיינות ביצירותיו של רפאל. 

שלושה ציורים קטנים צוירו על ידי רפאל, מעט אחרי שסיים את "נישואי מריה הבתולה-The Marriage of the Virgin": 
 .The Three Graces ,St Michael and the Dragon ,Vision of a Knight ציורים אלה הינם דוגמאות מעולות לרעננות הצעירה של רפאל וליכולת השליטה באלמנטים של סגנונו האישי.

אף על פי שהוא למד רבות מפארגינו, בסוף שנת 1504 היה רפאל זקוק לגירויים ולמודלים נוספים לעבודותיו.  התשוקה שלו לידע הביאה את רפאל לצעוד קדימה ולהביט מעבר לסגנון הפגיורה. 

המעבר לפירנצה

לאחר שהותו בפרוג'ה, הלך רפאל אחרי הצייר ברנדינו, (Pinturicchio) לסיינה, ולאחר מכן, עוד בשנת 1504, נסע לפירנצה על מנת לבחון את עבודותיהם של לאונרדו דה-וינצ'י ושל  מיכאלאנג'לו.  לא ידוע אם זה היה ביקורו הראשון בפירנצה, אך בשנת 1504הוא בא במגע ראשוני ורציני עם הציביליזאציה האומנותית והתרבותית שכבר רכשה את הרעיונות האומנותיים, ואלה פתחו בפניו אופקים רחבים יותר.  

רפאל לא רק למד ממיכאלאנג'לו ומלאונרדו דה-וינצ'י, אלה גם מהצייר Fra Bartolomeo שהיה המסטאר של תקופת הרנסנס וכן מעבודותיו הישנות של ,Masaccio חלוץ שציין את התפתחות התקופה המוקדמת של הרנסנס.  עדיין המודלים והמורים העיקריים שלו בפירנצה היולאונרדו דה-וינצ'י ו מיכאלאנג'לו.  רבות מעבודותיו של רפאל בין השנים 1505-1507 בעיקר סדרת המדונות כולל מדונה דל קרדלינו, מדונה דל פרטו, מדונה וילד עם ג'ון התינוק ואת הבתולה וילד עם ג'ון הקדוש הבפטיסט (לה בלה ג'רדיניאר), הושפעו רבות מלאונרדו, למרות שמשנת 1480  כבר הציג המצאות ושיטות מקוריות בציוריו.  רפאל התרשם באופן מיוחד מציורו של לאונרדו  הבתולה וילד עם St. Anne המסמנת קירבה ופשטות על הקרע הנזירי של האומנות במאה ה- 15.  רפאל למד את שיטת הפלורנטין, בהם העניק לפסליו עומק ולמרות שהדמויות מחוברות, כל דמות שומרת על אישיות.  ניתן להבחין ביצירותיו תנוחות ואחדות חדשה בציוריו שנעשו בפירנצה.  רפאל למד רבות מלאונרדו דה-וינצ'י, ובעיקר למד את השימוש באור וצל, בינהם עשה קונטרס חזק ביצירותיו.  רפאל התרשם במיוחד מה - "sfumato" - השימוש בצלליות רכות במקום קווי מתאר חדים.  רפאל הלך מעבר ללאונרדו דה-וינצ'י, ביצירם של דמויות מעוגלות, עדינות, טיפוסים סנטימנטים אנושיים, בדרך אופיינית לו, שהצעידו את רפאל אל שלמות עילאית  ושלמות נשגבת. 

בשנת 1506 רפאל כבר הורשה לצייר את הקבורה (קבורת ישו) עליו עמל עד שנת 1507, המוצגת עד היום בגלריית בורגסי, רומא.  בעבודתו הוא לקח לדוגמה את יצירותיו של מיכאלאנג'לו שביטא באופן מעמיק את האנטומיה האנושית, אך רפאל נחלק ממיכאל אנגלו ולאונרגו דה וינצי ששניהם הביעו עוצמה רגשית, רפאל קיוו לפתח סגנון  פופולארי  ואוניברסאלי בעל תקשורת חזותית. 

שנותיו האחרונות ברומא

רפאל נקרא לרומא בסוף שנת 1508 על ידי האפיפיור יוליוס השני על פי הצעתו של האדריכל דונאטו ברמנטה.  באותה התקופה רפאל עדיין לא היה מוכר כאומן גדול, אך הוא הותיר רושם חזק על האפיפיור, ותהילתו עלתה מיום ליום.  רפאל ניחן בהופעה נאה וקסם אישי רב, בנוסף לכישרונותיו האומנותיים, הוא נעשה כל כך פופולארי עד שכינו אותו "נסיך הציירים". 

רפאל בילה את 12 שנותיו האחרונות מחייו הקצרים ברומא.  שנים של פעילות רצופה ומלאכת מחשבת אומנותית.  המשימה הראשונה שלו ברומא הייתה לצייר סדרה של ציורי קיר במקום בו התגורר האפיפיור בוותיקן, חדרים בסדר  גודל בינינו, בו האפיפיור עבד וישן.

עיצובו וציורו של Stanza della Segnatura היה אולי העבודה הגדולה והמרשימה ביותר של רפאל.  יוליוס השני היה שוחר תרבות והקיף עצמו עם אומנים דגולים מתקופת הרנסנס הוא ביקש לשנות את העיצוב ב-St.  Peter  שנעשה במאה ה- 4, היטל את המשימה על מיכאל אנגלו, בניגוד לרצונו לקשט את התקרה של הקפלה הסיסטינית בוותיקן, הוא צירף את גאונותו של רפאל על מנת שייתן פירוש פילוסופי לתכניות של ציורי הקיר Stanza della Segnatura, ובכך קבע את עוצמת ההשפעה של הכנסייה הקתולית ברומא. 

בערך באותה התקופה, ככל הנראה ב- 1511, רפאל צייר עוד יצירה בעלת אופי חילוני, נצחון גלטאה - Triumph of Galatea בוילה פרנסינה ברומא יצירתה זו היא אולי היצירה המוצלחת והמשקפת ביותר את החיות והקלאסיקה האומנותית.  המשימה עבור הדירות בהם התגורר האפיפיור נמשכו עוד אחרי מותו של יוליוס השני בשנת 1513, לתוך תקופה של ליאו ה -X  עד לשנת 1517.   בקונטרס המשלים ב- Stanza della Segnatura, העיצוב בחדר השני the Stanza d'Eliodoro, פורטרט המגלם מקרים מופלאים וספציפיים בהיסטוריה של הכנסייה הנוצרית ארבעת היצירות, The Expulsion of Heliodorus from the Temple, The Miracle at Bolsena, The Liberation of St Peter, ו-  Leo I Halting Attila., יצירות הפרסקו האלה הינם בעלי עומק ועשירות יותר בצבע מאשר יצירותיו המוקדמות בבית המגורים של האפיפיור, והם משקפים עזות חדשה, דרמטיים וכן שימוש יוצא מהכלל באפקטים של אור. 

 השחרור של St.  Peter  למשל מכיל שלושה אפקטים של אור, אורו של הירח, הלפיד המוגש על ידי חייל והאור העל טבעי הנובע מהמלאך.  רפאל נתן לעוזריו ותלמידיו לצייר את החדר השלישי, פרט לציור פרסקו אחד, ה- Fire in the Borgo, המשקף יותר דרמאתיות וכן התעמקות בערום גברי בפשטות ובאופן ברור. 

המדונות שרפאל צייר ברומא, משקפים אותו בתפנית הפונה מהשלווה והעדינות מיצירותיו המוקדמות לעבר הדגשה של איכות ותנועה נמרצת ומפוארת.  ציורו Alba Madonna  [גלריה לאומית, ושינגטון 1508 ] מקצינה את המתיקות הרוגעת של המדונות בפלורנטין אך מראה בגרות חדשה של ביטוי רגשי, תחכום טכני ועליונות בתנוחות של הדמויות.  טכניקה שעקבה גם ליצירתו הבאה Madonna di Foligno  {מוזיאון הוותיקן  1510 } ו- Sistine Madonna { אידגלריין דרזדן 1513 } ששניהם מייצגים עושר של צבעים, נועזות חדשה, והמצאה טיפוסית של רפאל לעידן הרומאי.  כמו מספר מדונות מתקופה מאוחרת יותר, כגון Madonna of Francis (מוזיאון הלובר) מלוטשות  באלגנטיות מהודרת.  לאחר מכן רפאל הפך לצייר הדיוקנים החשובים ברומא בשני העשורים הראשונים של המאה ה-16.  הוא כלל סוגים חדשים של מצבים פסיכולוגים ותנוחות עבור הדמויות הישובות שלו, כפי שמשתקף בדיוקן של Leo X with Two Cardinals { אפפיזי, פירנצה, 1517-19 }.  סיום הפרויקט של רפאל הוא  בדיוקן של Portrait of Baldassare Castiglione  { לובר, 1516 } מבריקים ועוצרי נשימה. 

ליאו ה - X הטיל על רפאל לתכנן 10 שטיחי קיר לתלייה על קירות הססטין צמפאל.  שבעה מתוך העשר שטיחים { בגודל המקורי} הושלמו עד 1516, והשטיחים שנותרו אריגתם הושלמה כאשר הם כבר היו תלויים על הקירות בשנת 1519.  שטיחי הקיר  הינם עדיין בוותיקן.  אוסף הרישומים המקוריים של רפאל מצויים במוזיאון הבריטי המלכותי, והוצגו במוזיאון על שם ויקטוריה ואלברט, בלונדון.  הרישומים Christ's Charge to Peter, The Miraculous Draught of Fishes   The Death of Ananias- הSt Paul Preaching at Athens., בתמונות אלה הציב רפאל אב טיפוס שהשפיעו רבות על ההיסטוריה המסורתית של האומנות לקראת המאות הבאות.   הרישומים מציגים את רפאל כבעל חוש דרמטי, השימוש שלו בתנועות וביטוי של הבעות פנים בעלי ביטוי רגשי, והאיחוד בין הטבעיות האנושית לבין האדריכלות הרומית העתיקה.   

באותה העת בה ביצע את עבודתו ב Stanza della Segnatur-,, רפאל עשה את עבודתו הראשונה באדריכלות, תכנון הכנסייה ב- Sant' Eligio degli Orefici בשנת 1513, הבנקאי אגוסטינו ציגי הזמין את רפאל לעצב את הכנסייה Santa Maria del Popolo, למרות שהיא כבר עוצבה קודם לכן.ב 1514, ליאו ה - X בחר ברפאל לעצב את בסיליקה St.  Peter לצידו של ברמנט, אשר נפתר באותה השנה.  רפאל הניח שכיוון העבודה קיבל תפנית ושינוי בתוכניות של הכנסייה, מיוונית, לכנסייה רדיאלית, או ללטינית. 

רפאל גם גילה התעניינות רבה בארכיאולוגיה, אשר נתן את ביטויו בציורי הדמויות האנושיות שצייר בעידן הרומאי.  ב- 1515 לאו X מינה אותו לפקח על לוחות שיש בעלות ערך לטיני קדושות.  שנתיים לאחר מכן הוא מונה כנציב על עתיקות העיר, והוא צייר את המפה הארכיאולוגית של רומא.  באותה תקופה רפאל היה אחראי על פרויקטים אומנותיים ברומא, עיצוב אדריכלות, ציורים ועיטורים ושימור העתיקות של העיר, וזאת תחת שלטונם של כמה אפיפיורים.

היצירה האחרונה של רפאל הנחשבת למלאכת מחשבת  Transfiguration - יצירה שהוא לא סיים בעת מותו, והושלם על ידי תלמידו  Giulio Romano.  יצירה המוצגת במוזיאון בוותיקן.  Transfiguration  יצירה המורכבת  מאלמנטים קיצוניים של הרג ואטמוספרה של מתח ואלימות ודמויות צפופות.  זה מציג רגישות חדשה כמו צביון של עולם חדש, סוער ודינאמי, ברגישותו והחמלה שבו הוא יצר תנועה חדשה, אשר ניתן לכנותה ולהשוותה  לברוק. 

רפאל נפטר ביום הולדתו ה- 37.  ההלוויה נערכה בוותיקן.  ציורו האחרון הונח בראש קברו וגופו נטמן בפנטאון, רומא.

רפאל (רפאלו) סנציו:
ביוגרפיה     ציורים 1500-1505     ציורים 1506-1508     ציורים 1509-1517
ציורי קיר 1516-1519     שטיחי קיר 1515-1519     ציורים 1518-1519     רישומים

 

חזור לדף קודם    |    חזור לתחילת העמוד


 

       דף הבית

       מפת הפורטל

       אינדקס הפורטל

       חדש בפורטל

       פרסום אמנים חינם

אמנים - תיקי עבודות אומנים, מוזיאון ווירטואלי, ארט

      הקמת תיק עבודות חינם

      תיקי עבודות - דף ראשי

      רשימת אמנים, כתבים

      ציור | ציירים

      איור | רישום

      פיסול | פסלים

      צילום אמנותי

      זכוכית, ויטראז'

      יודאיקה, אמנות יהודית

      עיסת נייר

      עיצוב גרפי

      עיצוב פנים

      עיצוב קרמי

      עיצוב תעשייתי, מוצר

      עיצוב תכשיטים - צורפות

      פסיפס, מוזאיקה

מאמרים בנושא אומנות, כתבות וידע בנושא אמנות

      אמנים מההיסטוריה

      יצירות מפורסמות

      מאמרים בנושאי אמנות

      מילון מושגים באמנות

      ספרות, סיפורת, סיפורים

      שירה, פואטיקה, שירים

      תולדות האמנות

      תיאטרון, משחק, דרמה

לוחות - מידע בנושא אומנות

      אגודות אמנות

      אוצרים, אוצרי תערוכות

      אירועים, תערוכות אמנות

      בתי דפוס - הדפסות

      גלריות אומנות - כללי

      גלריות אמנים, אומנים

      חדשות אמנות

      חנויות אמנות

      לוח דרושים

      לוח יד שניה

      לוח מודעות

      לימודי אמנות, חוגים

      מוזיאונים לאמנות

      עיצוב גרפי - גרפיקאים

      עיצוב פנג שואי

      עיצוב פנים, אדריכלים

      עיצוב תכשיטים-צורפים

      עיצוב תעשייתי-מעצבים

      צלמים, צילום אמנותי

      ספרי אומנות

      תיאטרון, תיאטראות

      תערוכות אומנות-סקירה

      תרפיה באמנות-מטפלים

אמנות - קישורים לאתרי אומנות, תרבות ויצירה

      אומנות - אתרי אמנות

      פורומים, קהילות אמנות

      מנועי חיפוש, פורטלים

      אתרים שימושיים

 

 

אודות  |  יצירת קשר  |  תקנון  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  שלח לחבר  |  פרסום  עזרה  |  RSS - תערוכות אמנות, אירועי אומנות

 


פורטל אולארט  www.all-art.co.il
אמנות, יצירות אומנות, תרבות, יצירה, אמנים - יצירות אומנים

כל הזכויות שמורות  ©  www.all-art.co.il 2006-2007

אין להעתיק, להציג בפומבי, להפיץ, למסור לצד שלישי, או להשתמש בתכנים המתפרסמים באתר (לרבות מודעות, יצירות ומאמרים)
לכל מטרה, מסחרית או אחרת, שאיננה לשימוש אישי ופרטי
בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש ובכתב מבעלי הזכויות על תכנים אלה.