אמנות, יצירות אומנות, אמנים, יצירות אומנים, מוזיאונים - פורטל אולארט - www.all-art.co.ilמאמרים, כתבות - אמנות, שירה, ספרותאמנים - אומנים ישראלים | אמנות ישראלית - יצירות אומנות פיסול, ציור, איור, צילוםאומנות בלוגים | בלוג אמנות, ספרות, שירה, שיריםפורומים בנושאי אומנות, קהילות אמנותגלריות אמנות | חוגים, לימודי אומנות | מוזיאונים לאמנות | מעצבים - עיצוב - לוחותאירועים - תערוכות אמנות, אירועי אומנותבניית אתרי אמנים - פרסום אומניםאתרי אמנות - קישורים לאתרי אומנות, תרבות

   כניסה >> ידע - מאמרים, כתבות אומנות >> אומנים מההיסטוריה >> מיכאל אנג'לו >>


מיכאלאנג'לו MICHELANGELO Buonarroti
- 1475-1564

- ביוגרפיה -

ביוגרפיה    פסלים    ציורי קיר-הקפלה הסיסטינית    ציורים    רישומים

מיכאל אנג'לו (שם מלא: מיכאל אנג'לו די לודיבקו באונאררוטי סימוני} הוא אחד האומנים היוצרים והממריצים ביותר בהיסטוריה של האומנות, ביחד עם לאונרדו דה וינצ'י, שהם בעצם הכוח החזק והמשפיעה ביותר , בעיקר בתקופת הרנסנס.  כצייר, פסל, אדריכל ומשורר הוא הפעיל השפעה אדירה על בני זמנו , על התרבות המערבית וכן בתקופות מאוחרות יותר על האומנות הכללית.

מיכאל אנגלו, נולד ב- 6 למרץ, בשנת 1475 בכפר קטן בשם "קפריס" בקרבת העיר "אראזו".  בכל אורח חייו, מיכאל אנגלו נשא רגשות עמוקים לעיר הולדתו, לאומנות ולתרבות,  אך את מרבית חייו כבוגר הוא בילה ברומא, עבד בשרותם של אפיפיורים.מיכאל אנגלו הותיר צוואה בה ביקש להיקבר בפירנצה, וגופתו קבורה בכנסיית "סנטה קרוס".

 

שנות חייו המוקדמות בפירנצה

מיכאלאנג'לו - פסל מדונהבלידתו, אביו של מיכאל אנגלו העניק לו את השם לודיקו נואנרטי סימוני, בעל זיקה למשפחת מדיסי האגדית  . בגיל 13 הוא החל ללמוד בסדנת ציירים " דומיקו גרלנדיאו", וכשנתיים לאחר מכן הוא החל ללמוד בבית ספר לפסלות בגן מדיסי.  תקופה קצרה לאחר תחילת לימודיו, מיכאל אנגלו הוזמן לבית של לורנזו דה מדיסי, וכך הייתה לו אפשרות לפגוש את ילדיו , אשר שניים מהם הפכו מאוחר יותר לאפיפיורים , ליאו ה-10 וקרמנט ה- 7. בביתו של לורנזו דה מדיסי הוא פגש אומנים כמו מרסילו פיקונו והמשורר אנגלו פוליזאנו שהיו אורחים קבועים והגיעו לביקורים מיכאל אנג'לו - קרבבתדירות גבוהה.

עד הגיעו לגיל 16, מיכאל אנגלו יצר שני פסלים, אחד מהן הוא הפסל "הקרב על הקנטאורים" והשני "מדונה על המדרגות" (שניהם הוצגו בקסה נובבארטי, פירנצה, 1489-1492).  שני פסלים אלו שיקפו את סגנונו האישי כבר בהיותו אומן צעיר מאוד.

הפטרון מיכאלאנג'לו, לורנזו דה מדיסי נפתר בשנת 1492, ושנתיים לאחר מכן עזב מיכאל אנגלו זמנית את פירנצה. הוא התמקם בבולגנה, לתקופה מסוימת, ובין השנים 1494 עד 1495 הוא פיסל מספר פסלים עשויים משיש עבור כנסיית סאן דומינקו, דומיניקו. אחד הפסלים הוא "מלאך עם פמוט".

 

 

השהות הראשונה ברומא

מיכאל אנגלו נסע לרומא, במקום בו הוא יכול היה לבחון את הפסלים והיצירות הקלאסיות של התקופה. מיד עם הגיעו לרומא הוא יצר את הפסל הגדול הראשון שלו "בכחוס"  (1496-1498 בארגלו, פירנצה), אחת מיצירותיו הרבות בעל מוטיב דתי שנעשו על ידי האומן, ועליו קיבל את ציון השבח הגבוה ביותר בתקופת הרנסנס ברומא. בו זמנית מיכאל אנגלו יצר את פסל השיש "פיאט" 1498-1500 שעדיין מוצג במקומו המקורי, סיינט פיטרס, בסיליסה. " פיאט" היא אחת היצירות הכי מפורסמות באומנות. והפסל הושלם לפני הגיעו לגיל 25, וכן זו היצירה היחידה עליה חתם את שמו. הפסל משקף את מריה ישובה באופן מרומם, אוחזת את בנה ישו המת בחיקה, פניה מקרינים איפוק במקום צער עמוק, ביטוי שהשפיע רבות על אירופה הצפונית מבחינה אומנותית. ביצירת אומנות זו מסכם מיכאל אנגלו את ההמצאות הפיסוליות של המאה ה-15 וביחד עם האומן "דונאטאלו" הכניסו סדר אומנותי חדש לקראת המאה ה-16.

 

החזרה הראשונה לפירנצה.

מיכאלאנג'לו - פסל דודיצירתו הנודעת " דוד", (פסל עשוי שיש 4.34 מטר) היא הנקודה הגבוהה ביותר מבחינה אומנותית עבור מיכאל אנגלו. יצירתו של פסל זה הביא לידי ביטוי את סגנונו הייחודי. יצירתו ארכה בין השנים 1501-1504  לאחר חזרתו לפרונס. הגיבור המתואר על ידי מיכאל אנגלו, צעיר ערטילאי שרירי וזוהר, מביט אל המרחק ממתין לבואו של האויב גולית, אויב שעדיין לא פגש. על פניו של דיוד משתקפת אינטנסיביות לוהטת וכך הפסל הפך לאחת  מבין רבות הדמויות המאפיינות את יצירותיו וכן מטיב לבטא את אישיות של מיכאל אנגלו."דויד" הפך ליצירה הכי מפורסמת של מיכאל אנגלו , ונעשה הסימבול של פלרונס. הפסל הוצב במקור בחזית " פיזה דה סיגנורה, בקיר הגבוה של פלורנטין.  בפסלו "דוד" הוכיח מיכאל אנגלו, שהוא התעלה על כל האומנים בני זמנו, ואף התעלה על האומנים היוונים והרומאים על ידי מתן ביטוי בהבאות פורמאליות בעלות חוזק ונכוחות.

 בו בזמן שעסק על יצירתו "דוד", מיכאל אנגלו הפגין את יכולתו כצייר קיר, בציור שנקרא  "הקרב על צצינה" שציור עבור "סלה דיה" ב"" פלאזו וציו", במקביל ליצירתו של לאונרדו.  אף אומן לא הצליח להביא את ההקצאה שלו מעבר לשלב של ציור היתולי.  מיכאל אנגלו יצר סידרה של פסלים בערום וכן דמויות, במגוון רחב של תנוחות  ומקיומם, כהקדמה לשלב הבא  לפרויקט העיקרי של חייו בקפלה הסיסטינית שבוותיקן.

 

ציורי הקיר בבית התפילה "סיסיטין צמפאל" (Sistine Chapal)

 

מיכאל אנגלו נקרא לרומא על ידי האפיפיור יוליוס השני, בשנת 1505 לביצוע שתי משימות . החשובה שבהן היא העבודה על תקרת בית התפילה - הקפלה הסיסטינית.

חלק מהדמויות המצוירות על תקרת הקפלה נחשבות ליצירות הטובות ביותר בכל הזמנים. לביצוע הפרויקט האדיר של התקרה, הצריכה את האומן לשכב על גבו מעל פיגומים, פרויקט שנמשך בין השנים 1508 עד לשנת 1512.

 

מיכאלאנג'לו תכנן מערכת מורכבת  של קישוטים שכללו תשעה קטעים מספר בראשית, הראשונה היא "הפרדת האור והחושך".

יצירות ספר בראשית כוללות את "בריאת האדם" (אחת מיצירות המופת של כל הזמנים), וכן "בריאת חווה" "הפיתוי של אדם וחווה" "הגירוש מגן עדן ".

את  כל סיפורי התנ"ך מיקם מיכאל אנג'לו במרכז תקרת הקפלה ואת ההיקפים הוא איתר בדמויות של "נביאים" וכן של "נביאות" ישובים על כס משיש, וכן  בדמויות של אבות הנצרות.

כדי להתכונן לעבודה העצומה של ציורי הקיר בקפלה הסיסטינית, מיכאל אנגלו צייר דמויות רבות בתנוחות שונות, שהביעו את רגישותו האומנותי לאנטומיה האנושית, שללא ספק  שינו את פני התרבות המערבית.

 

קברו של האפיפיור יוליוס השני

 

לפני תחילת עבודתו על התקרה בוותיקן נקרא מיכאל אנגלו  על ידי האפיפיור יוליוס ה- 2 לעצב את קברו שתוכנן להיות הקבר בעל המוטיבים הנוצריים ביותר, והיפים בכל הזמנים.  מיקום הקבר תוכנן לעיר בבסליקה החדשה שהייתה בבניה, עבור מיכאל אנגלו היה זה אתגר. בפרויקט החדש שלו שכלל יותר מ- 40 דמויות.  מיכאל אנגלו בילה חודשים ארוכים במחצבות על מנת לאתר את סוג השיש הנחוץ לעבודתו. מפאת חוסר בכסף האפיפיור ציווה עליו לעזוב את פרויקט הקבר לטובת ציור התקרה בוותיקן.

 

פסל משה - מיכאלאנג'לוכאשר חזר מיכאל אנגלו לעבוד על פרויקט הקבר של האפיפיור יוליוס השני, הוא עיצב מחדש את הקבר בקנה מידה צנוע יותר. בכל זאת מיכאל אנגלו יצר כמה פסלים עבור "הקבר של יוליוס"  הכולל את פסל " משה" בשנת 1515. הדמות המרכזית במצבת הזיכרון הוקטנה ונכון להיום היא מוצגת בכנסיית " סאן פיטרו בוינסולי" ברומא.  הפטריארך השרירי יושב באופן ערני בנישה לא עמוקה, מחזיק בחיקו את עשרת הדיברות בידיו השריריות, בעל זקן ארוך, מביט למרחק כמתקשר עם אלוהים.

 שני פסלים אדירים נוספים "העבד האבוד" ו"העבד המת" (שניהם מהשנים  1510-1513 ומוצגים במוזיאון הלובר, פריס).  מיכאל אנגלו חש שהדמות כלואה בתוך עצמה והחל לגלף את יתרת האבן מהפסל, מיכאל אנגלו עזב את הפסל בלתי גמור, ולא ידוע אם זה בגלל שהוא היה מרוצה מיצירתו או שלא התכוון להשתמש בפסל.

 

ספריית לורינטיל

 

לפרויקט של קבר יוליוס היה דרוש תכנון אדריכלי רב, אך הפעילות אדריכלית של מיכאל אנגלו החלה רק בשנת 1519, עם תוכנית עבור " פנדה" , של כנסיית סן לורנזו בפירנצה , שמעולם לא ביצע.

 

בשנת 1520 הוא שוב עיצב מיכאלאנג'לו את ספריית לורינטיל והכנסייה האלגנטית בסן לרונזו, למרות שהמבנים הושלמו מספר עשורים לאחר מכן.

מיכאל אנגלו החל בנקודת מוצא כמו ביצירותיו הקודמות אך כאן הוא השקיע אנרגיה המאפיינת את פסליו וציוריו, ובמקום לגלות צייתנות למסורת היוונית והרומית , מיכאל אנגלו השתמש במוטיבים כגון, עמודים ובסורגים כבדים , אלמנטים שלא השתמש ביצירותיו קודם לכן, הסיבה הייתה אישית ואף במטרה ברורה.

 

מיכאל אנגלו הפרטיזן של הסיעה הרפובליקנית השתתף בקרב נגד המדיסי לצד הלומחמים של פירנצה, בשנים 1527 ועד לשנת 1529.

 

הקברים המדיסיים

מיכאל אנגלו חזר לפירנצה לתקופה ממושכת יותר בין השנים 1519 לבין השנים 1534 על מנת לעצב את "הקברים של בני משפחת מדיסי" בסן לרונזו.  הוא עיצב שני קברים אחד מול השני. אחד מהקברים היה מיועד עבור "לורנסו דה-מדיסי - Lorenzo de' Medici" הדוכס של אורבינו, והשני עבור "ג'וליאנו דה-מדיסי - Giuliano de' Medici" הדוכס של נאמורס.

 שני האנדרטאות הציגו שני היבטים שונים , "לורנזו המהרהר" ביטא יותר אישיות, ואילו " גיוליאנו הפעיל".  שני פסלים נפלאים ערומים נוספים "השחר (זריחה)" שהיציב תחת פסלו של לורנזו ו- "דמדומים (בין ערביים)".  הציב תחת פסלו של גיאליאנו ומתחתם משתרע נהר האלוהים.  העבודה על שני הקברים נמשך פרק זמן ארוך לאחר חזרתו של  מיכאל אגלו לרומא בשנת 1534. אך על פי שהוא מעולם לא חזר לעיר אהבתו.

 

 

 

ציור יום הדין

ברומא, בשנת 1536, מיכאל אנגלו עבד על יצירתו " פסק הדין האחרון" שהיה מיועד לקיר של בית התפילה " סיסטן צאפל" אשר אותה סיים בשנת 1541.

הפרסקו הגדול של תקופת הרנסנס מתאר את יום הדין,  ישו- המשיח  , בלווי קול  התנפצות רעם, בתנועת הפרדה  בלתי נמנעת, בידו הימנית הוא מורה על האנשים לרדת אל הגהנום, מתחת לעולם  ואילו ידו הימנית מעלה בעוצמה  את האנשים המובחרים ביחד עם כוכבי הלכת והשמש , צדיקים מקיפים את השופט במסלול רחב מסביבו. מיכאל אנגלו גילם את כל הדמויות ביצירותיו בערום, כעשור לאחר מכן prudish draperies נוספו בידי אומן אחר כיסויים על הדמויות הערומות שהיה

 dubbed 'breeches-maker' כעשור לאחר מכן וזאת מאחר שהאקלים התרבותי נעשה שמרני יותר.

מיכאל אנגלו צייר את יצירתו flayed skin of St. Bartholomew., אף על פי שהוא העניק גם ליתר יצירותיו, אך העיטורים  בבית התפילה " פאולינה צמפאל" בשנות ה- 1540, היה פרויקט האדריכלות המפוארת של חייו.

הקפיטול

בשנות 1538- 1539 היו תוכניות שיפוץ עבור הבניינים המקיפים של הקפיטול, " גבעת הקפיטול", שהיה מרכז החיים והמרכז הפוליטי של רומא. תוכניותיו של מיכאל אנלגו היו בתהליך עד שנות ה- 1550 המאוחרות ולא הסתיימו עד למאה ה- 17, הוא עיצב את המתחם של הקפיטול בצורה אובלית, ובמרכזו פסל של  הקיסר הרומי        "מרכוס האורלוס" עשוי מערד עתיק, שהביא אחדות חדשה במבנה הציבורי , ויחד עם זאת הוא שימר את הסגנון המסורתי של רומא. 

                                    

הכיפה ברחוב פטרס, בסיליקה

מיכאל אנגלו, קיבל הערכה והכתרה נוספת על עבודתו " הכיפה ברחוב בליסקה, שם הוא נעשה האדריאכל הראשי בשנת 1546. הבניין עוצב ותוכנן על פי דונאטו ברמאנטס, אך מאוחר יותר מיכאל אנגלו  היה  אחראי עבור המזבח של המבנה ולעיצוב הסופי של הכיפה.

 

שנותיו האחרונות

יצירות הפרסקו האחרונות היו עבור " פאולינה צאמפל" בוותיקן, אשר עד היום הם נגישים ומוצגים לקהל הרחב. בשונה ליצירותיו האחרות הם מוצגים בגובה סביר ואינם תלויים בגבהים חריגים. יצירותיו משקפים בעקביות,  עומק מרחבי וחזיון דרמאטי המשקפים את התבגרותו של האומן ביחס ליצירותיו הקודמות . בין האומנים המעריצים של מיכאל אנגלו היה טיטאן" שביקר ברומא בתקופה של הפרויקט בין השנים 1542-1550} ....................... בשנותיו האחרונות גם שיריו קיבלו איכויות חדשות. הפואמות, הצביעו ישירות על תפילות הודיה, ולא היו מורכבות בתחביר וברעיונות מסובכים.

שנים מיצירותיו האחרונות, מיכאל אנגלו פיסל עבור עצמו, ובשני הפסלים פיסל את ישו הצלוב,הוא לא סיים  אף אחד משני הפסלים. היצירה " הראשון והענק" היה מיועד לקברו, והיצירה השנייה משקפת את זוסף הרימטאה ,{ ישנה אפשרות שהוא משקף את ניקודמוס}פורטרט של עצמו. מיכאל אנגלו לא היה מסופק מיצירותיו, לכן הוא שבר אחד מהפסלים  ונטש את עבודתו. זה מצביע על היבט נוסף ועל דרכו של האומן. פסלו האחרון , שתי דמויות נשענות אחת על השנייה, עבר מספר שינויים.  מיכאל אנגלו היה רגיש ובעל ביקורת עצמית גבוהה בנוע ליצירותיו וכעס על הממונים עליו על חוסר השיפוט בנוגע ליצירותיו. הוא נפטר ב- 18 לפברואר 1564.. 

 

הערכות והשפעות

עבור הדורות הבאים מיכאל אנגלו חרוט בזיכרון  כאחד האומנים הדגולים אשר ביטא רגש רב כמו שקספיר או בטובן בביטוי הניסיון הטראגי של האנושות באופן מעמיק ובעל טווח עולמי.  בניגוד לתהילתו כאומן, חלק מיצירותיו זכו לחשיפה מוגבלת. בלתי אפשרי להסביר את העובדה מאחר והתופעה חזרה על עצמה גם ביחס לאומנים כמו "רפאל" שנחשבו לאומנים בסדר גודל דומה, מאחר ויצירותיהם היו מדהימות. ניתן אולי להסביר זאת עקב ביטוי משותף של האומנים שהביעו הוד עולמי. הגבלה זו השפיעה על עבודתו עד כדי כך שבמקרים מסוימים הדבר יצר תלות, באופן זהה עבד אחד האומנים הגדולים " דניאלה דה ולטארה". מאידך, מיכאל אנגלו שימש מודל לאספקטים מוגבלים של יצירותיו.

מיכאל אנג'לו:
ביוגרפיה    פסלים    ציורי קיר-הקפלה הסיסטינית    ציורים    רישומים

 

חזור לדף קודם    |    חזור לתחילת העמוד


 

       דף הבית

       מפת הפורטל

       אינדקס הפורטל

       חדש בפורטל

       פרסום אמנים חינם

אמנים - תיקי עבודות אומנים, מוזיאון ווירטואלי, ארט

      הקמת תיק עבודות חינם

      תיקי עבודות - דף ראשי

      רשימת אמנים, כתבים

      ציור | ציירים

      איור | רישום

      פיסול | פסלים

      צילום אמנותי

      זכוכית, ויטראז'

      יודאיקה, אמנות יהודית

      עיסת נייר

      עיצוב גרפי

      עיצוב פנים

      עיצוב קרמי

      עיצוב תעשייתי, מוצר

      עיצוב תכשיטים - צורפות

      פסיפס, מוזאיקה

מאמרים בנושא אומנות, כתבות וידע בנושא אמנות

      אמנים מההיסטוריה

      יצירות מפורסמות

      מאמרים בנושאי אמנות

      מילון מושגים באמנות

      ספרות, סיפורת, סיפורים

      שירה, פואטיקה, שירים

      תולדות האמנות

      תיאטרון, משחק, דרמה

לוחות - מידע בנושא אומנות

      אגודות אמנות

      אוצרים, אוצרי תערוכות

      אירועים, תערוכות אמנות

      בתי דפוס - הדפסות

      גלריות אומנות - כללי

      גלריות אמנים, אומנים

      חדשות אמנות

      חנויות אמנות

      לוח דרושים

      לוח יד שניה

      לוח מודעות

      לימודי אמנות, חוגים

      מוזיאונים לאמנות

      עיצוב גרפי - גרפיקאים

      עיצוב פנג שואי

      עיצוב פנים, אדריכלים

      עיצוב תכשיטים-צורפים

      עיצוב תעשייתי-מעצבים

      צלמים, צילום אמנותי

      ספרי אומנות

      תיאטרון, תיאטראות

      תערוכות אומנות-סקירה

      תרפיה באמנות-מטפלים

אמנות - קישורים לאתרי אומנות, תרבות ויצירה

      אומנות - אתרי אמנות

      פורומים, קהילות אמנות

      מנועי חיפוש, פורטלים

      אתרים שימושיים

 

 

אודות  |  יצירת קשר  |  תקנון  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  שלח לחבר  |  פרסום  עזרה  |  RSS - תערוכות אמנות, אירועי אומנות

 


פורטל אולארט  www.all-art.co.il
אמנות, יצירות אומנות, תרבות, יצירה, אמנים - יצירות אומנים

כל הזכויות שמורות  ©  www.all-art.co.il 2006-2007

אין להעתיק, להציג בפומבי, להפיץ, למסור לצד שלישי, או להשתמש בתכנים המתפרסמים באתר (לרבות מודעות, יצירות ומאמרים)
לכל מטרה, מסחרית או אחרת, שאיננה לשימוש אישי ופרטי
בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש ובכתב מבעלי הזכויות על תכנים אלה.